Blijf op de hoogte!

Maandelijks een nieuwsbrief gevuld met interessante blogs en artikelen in je mailbox?

Inschrijven nieuwsbrief

Het wordt steeds lastiger om de markt te verslaan

In een eerder artikel schreven we dat het steeds lastiger wordt om markten te verslaan. De financiële markten worden gedomineerd door talloze professionele beleggers. Al deze hoog opgeleide en zeer ervaren beleggers zijn in competitie met elkaar. Toevallig las ik recent een boek juist over dit onderwerp. Het boek is geschreven door Michael Mauboussin described in The Success Equation.

Hij schreef het volgende:
“If the variance in the skill distribution is shrinking and the variance in luck is stable, luck plays a growing role in shaping results. An absolute improvement in skill, when combined with a relative decline in the range of skill, means that luck is more important than ever. This concept is called the “paradox of skill.”
The paradox of skill says that in activities where results combine luck and skill, luck is often more important in shaping outcomes even as skill improves. In many competitive interactions it is the relative level of skill that matters, not the absolute level of skill. In many fields, including investing, the dispersion of skill is shrinking, which leaves more to luck.

Waar het op neerkomt is dat op het moment dat de meeste spelers enorm intelligent zijn het lastiger is om je te onderscheiden. Dit wordt de ‘paradox of skill’ genoemd. Het vinden van de allerbeste beleggingen wordt steeds lastiger juist omdat de tegenpartij steeds beter weet waar gezocht moet worden. Het gevolg is dat outperformance door de tijd heen steeds minder is geworden. Dat blijkt uit de grafiek.

figuur

Alleen al in de V.S. zijn meer dan 120.000 beleggingsprofessionals aanwezig. Tel daarbij de 150.000 MBA’s die jaarlijks erbij komen en je krijgt een idee van de hoeveelheid tegenstanders. In het boek “the signal and the noise” van Nate Silver beschreef deze kwestie als volgt:

He went to Harvard and has been doing it for twenty-five years. How can he not be smart enough to beat the market? The answer is: Because there are nine million of him and they all have a fifty-million-dollar budget and computers that are collocated in the New York Stock Exchange. How could you possibly beat that?

De markt verslaan was al moeilijk maar is dus alleen maar moeilijker geworden. Voor ons is dat belangrijk om te onderkennen. Het betekent namelijk dat het zinloos is om te reageren op korte termijn bewegingen. Daarom focussen wij ons op de lange termijn, hameren op discipline en zorgen ervoor dat er geen beleggersfouten gemaakt worden.

Onze Expertise Nodig?

Uw drijfveren en zaken die u echt belangrijk vindt, daar spreken we graag met u over. Net als over het vervullen van uw wensen en het behalen van uw doelen, bekijk daarom eens ons kenniscentrum of lees meer over de rendementen op onze modelportefeuilles.

Maak een afpraak

Jan De Vries

Beleggers een betere financiële toekomst bieden. Dat was voor mij de reden om in 2005 De Vries Investment Services op te richten en mijn baan bij een grootbank op te zeggen. We spelen een zeer belangrijke rol in het leven van onze cliënten. Doelstellingen zoals aanvulling pensioen en aflossing hypotheek hebben een grote impact op het (financiële) welzijn van onze cliënten. Ik ben dan ook ontzettend trots dat onze cliënten onze belangrijkste ambassadeurs zijn. Een groter compliment kan men ons niet geven.

Neem contact op

Tags

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Conditional Market Timing with Benchmark Investors

Onder markt-timing verstaan we de strategie om tijdelijk even 'uit' te stappen en vervolgens weer 'in' te stappen. Het doel is om een daling voor te zijn en liefst vlak voor de stijging weer terug te keren. Een belegger die een dergelijke strategie …Lees verder

Kenneth French over markttiming

Kenneth French. De kans dat u deze naam kent is zeer klein. In ons vakgebied is professor Kenneth R. French echter een autoriteit. Zijn persoonlijke site is voor veel studies een zeer belangrijk bron. Zijn publicaties …Lees verder

A Nonparametric Test of Market (Mis-) Timing

Markt-timing. Een strategie met als doel uit te stappen voordat koersen gaan dalen en weer in te stappen als koersen gaan stijgen. Wetenschapper Wei Jiang van de Colombia Business School toont in zijn gepubliceerde onderzoek uit 2001 onder 1.557 …Lees verder

Monthly Measurement of Daily Timers

Maar liefst 558 beleggingsfondsen zijn in dit onderzoek door wetenschappers Jonathan E. Ingersoll, William N. Goetzmann en Zoran Ivkovich geanalyseerd. De conclusie luidde dat maar heel weinig fondsen statisch significante markt-timings …Lees verder

Deze website gebruikt cookies om de gebruikerservaring te kunnen verbeteren. Door gebruik te maken van deze website gaat u hiermee akkoord.