Blijf op de hoogte!

Maandelijks een nieuwsbrief gevuld met interessante blogs en artikelen in je mailbox?

Inschrijven nieuwsbrief

Jaaroverzicht 2015

Na een aantal jaren van duidelijk ononderbroken groei, werd 2015 gekenmerkt door een toename in volatiliteit. Het jaar kende een goede start met wereldwijde markten die recordhoogten bereikten in april, maar in augustus daalden de aandelen sterk, gevolgd door een nog sterkere daling van de Chinese aandelenprijzen.

Ontwikkelde markten stegen met 10,4 %, opkomende markten daalden 10% en de marktgewogen weging van ontwikkelde en opkomende markten stegen gezamenlijk met 8,8%.

wereld kort

De zwakke schakel in de opkomende markten was China, de op één na grootste economie ter wereld, die in 2015 symptomen vertoonde van een terugval. Er werd aangegeven dat de economie op jaarbasis 7% zou groeien in het eerste en tweede kwartaal, echter daalde dit percentage tot 6,5% in het derde kwartaal van 2015. Dat is minder dan de helft vergeleken met de groei in 2010 en de zwakste groei over de afgelopen 25 jaar.

Ook de wereldwijde economische groei was het zwakst sinds de financiële crisis. De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) verlaagde in december 2015 haar groeiverwachting naar 2,9% - ruim onder het historisch gemiddelde van 3,6% per jaar.

Olieprijzen bleven drastisch dalen. Na een val van meer dan 50% in 2014, daalde de prijzen nogmaals met 30% in 2015, en markeerden daarmee de grootste prijsdaling ooit.

In 2015 gebeurde het voor het eerst, sinds de invoering van de euro, dat de Fed, de ECB en de Bank of England verschillende monetaire strategieën hanteerden als gevolg van uiteenlopende economieën. De Fed verhoogde haar benchmark rentetarief met een kwart punt in december – haar eerste renteverhoging sinds 2006 - en verklaarde dat het een geleidelijke monetaire verkrapping zou handhaven, zolang inflatie en economische groei dit zouden toelaten.

2015 in perfectief

Sinds de financiële crisis van 2008-09, hebben wereldwijde aandelenmarkten hoge rendementen gekend ondanks de bezorgdheid over de economische groei. Sommige beschouwen de hevige volatiliteit in 2015 als het einde van de post-crisis “bullrun”.

wereld lang

Hoe dan ook, wij geloven dat beleggers niet uit het oog moeten verliezen dat zij op de lange termijn worden beloond voor het risico dat zij nemen over hun belegde vermogen. Bovenstaande grafiek laat het perspectief zien van behaalde rendementen in 2015 over een lange periode. Het illustreert dat beleggers op de lange termijn rendement hebben behaald ondanks; de crisis in de jaren ’70, Zwarte Maandag, Zwarte Woensdag, oorlogen, valuta crises, bubbels en crashes.

Langetermijnbeleggers, met een gespreide en gedisciplineerde aanpak, kunnen ervan uitgaan dat de kapitaalmarkten de voornaamste aanjager van rendement zal blijven. Door gebruik te maken van wetenschappelijk aangetoonde factoren die bijeen komen in het factormodel van Nobelprijswinnaar Fama en professor French zijn we ervan overtuigd dat 'evidenced-based' beleggen de beste beleggingsmethodiek is om hiervan te profiteren.

Onze Expertise Nodig?

Uw drijfveren en zaken die u echt belangrijk vindt, daar spreken we graag met u over. Net als over het vervullen van uw wensen en het behalen van uw doelen, bekijk daarom eens ons kenniscentrum of lees meer over de rendementen op onze modelportefeuilles.

Maak een afpraak

Jan De Vries

Beleggers een betere financiële toekomst bieden. Dat was voor mij de reden om in 2005 De Vries Investment Services op te richten en mijn baan bij een grootbank op te zeggen. We spelen een zeer belangrijke rol in het leven van onze cliënten. Doelstellingen zoals aanvulling pensioen en aflossing hypotheek hebben een grote impact op het (financiële) welzijn van onze cliënten. Ik ben dan ook ontzettend trots dat onze cliënten onze belangrijkste ambassadeurs zijn. Een groter compliment kan men ons niet geven.